کد مطلب:303573 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

رسول خدا برای تبریک به خانه عروس و داماد می رود
پیش ازاین گفتیم كه وقتی حضرت رسول اكرم (ص) دست دختر گرانمایه اش را به دست حضرت علی (ع) داد فرمود: خداوند مبارك گرداند دختر رسول الله را برای تو... بعد فرمود:ای علی به خانه خود بروید و دست به كاری نزنید تا من نزد شما بیایم. علی علیه السلام می فرماید: چون به خانه خود رسیدیم هر كدام از ما در جایی از خانه نشستیم و از شدت شرم، هر دو سر به زیر انداخته بودیم ناگاه صدای شیرین رسول خدا را شنیدیم گفتیم ای رسول خدا وارد خانه شوید خوش آمدید.

آن حضرت وارد خانه شد و فاطمه را در كنار خود نشاند سپس فرمود: ای فاطمه برخیز و مقداری آب حاضر كن فاطمه علیهاسلام برخاست و كاسه چوبین خود را پراز آب كرده و نزد آن حضرت آورد. رسول خدا (ص) جرعه ای از آن اب را بر دهان خود ریخت و مضمضه كرد دیگر بار در كاسه ریخت، سپس مقداری از آن آب را بر سر فاطمه ریخت و فرمود: به جانب من روكن وقتی فاطمه به جانب پدر رو كرد آن حضرت مقدرای از آن آب را به سینه فاطمه پاشید و سپس باقیمانده آب را بین دوشانه اش پاشید و آنگاه اینگونه دعا كرد:

اللهم هذه ابنتی و احب الخلق الی، اللهم و هذا اخی و احب الخلق الی اللهم اجعله لك ولیاً و بك حفیاً و بارك له فی اهله. [1] .

خدایا این دختر من است و محبوبترین خلق نزد من، خدایا این (علی (ع))برادر من است ومحبوبترین خلق نزد من، خدایا او را ولی و دوست و یاور خود گردان، و همسرش را بر او مبارك فرما، سپس رو كرد به علی علیه السلام و فرمود: ای علی! به اهل خود نزدیك شو خدا بر تو مبارك گرداند، و رحمت و بركات خدا بر تو باد كه او تنها شایسته حمد و ستایش است.

آنگاه از نزدشان بیرون شد و در حالی كه دستش به چهارچوبه در بود این كلمات را بر زبان جاری فرمود:

طهركما و طهر نسلكما، انا سلم لمن سالمكما و حرب لمن حاربكما استودعكما الله و استخلفه علیكما. [2] .

پاك و پاكیزه آفرید خداوند شما را و با طهارت فرمود نسل شما را. هر كس با شما در آشتی و صلح است من نیز با او در صلح و آشتی ام هر كس با شما دو نفر در جنگ و ستیز است من نیز با او در جنك و ستیزم خدا حافظ و پشتیبان شما.

و این جمله معروف را كه قبلاً هم تحریر شد اینجا بیان فرمود:

مرحباً ببحرین یلتقیان و نجمین یقترنان

خوشا حال دو دریای ژرف

كه به هم می پیوندند دو ستاره درخشانی كه به هم نزدیك می شوند.


[1] ناسخ ج 63/1.

[2] سند قبلي.